menu

kontakt

(48) 365 57 49
biuro@bendiks.radom.pl
ul. Małęczyńska 33, Radom
« wróć do Informacje

Alternator jest to prądnica prądu przemiennego. Jest on przymocowany do silnika i połączony z jego wałem korbowym za pomocą przenoszącego napęd paska klinowego, lub paska wielorowkowego (w nowszych modelach alternatorów). Zadaniem alternatora jest zaopatrzenie w energię elektryczną instalacji znajdującej się w pojeździe, oraz doładowywanie akumulatora który z kolei jest konieczny przy rozruchu pojazdu oraz do zasilania instalacji elektrycznej w momencie postoju z wyłączonym silnikiem.

Ze względu na fakt, iż alternator wytwarza prąd zmienny konieczne jest zastosowanie układu prostującego zbudowanego z diod prostowniczych w celu otrzymania na wyjściu prądu stałego. Zaś do utrzymywania stałego napięcia na akumulatorze służy regulator napięcia, który utrzymuje napięcie ładowania na poziomie 13,9-14,2V dla instalacji 12 woltowych oraz 27,9-28,2V dla instalacji 24 woltowych. Nadwyżka napięcia względem znamionowego napięcia akumulatora jest konieczna do zapewnienia jego ładowania.
Z zasady działania alternatora wynika samoczynne ustalenie się prądu obciążenia po osiągnięciu przez alternator odpowiedniej prędkości obrotowej i dlatego w alternatorze nie stosuje się ogranicznika prądu.

W zależności od wyposażenia pojazdu alternatory są zdolne wytworzyć prąd o natężeniu od 25A do 180A. Aby alternator prawidłowo współpracował z instalacją samochodową i nie ulegał częstym uszkodzeniom powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

  • akumulator powinien być sprawny, poprawnie podłączony i zamocowany do podstawy akumulatora
  • pasek klinowy musi być prawidłowo naciągnięty i nie uszkodzony
  • koło pasowe nie może być nadmiernie zużyte
  • wszystkie podłączenia (kontakty) i przewody zasilające muszą być sprawne
  • wszystkie elementy kontaktowe (obudowa alternatora - blok silnika, kabel zasilający - zacisk kabla na alternatorze etc. powinny być oczyszczone.
  • nie wolno luzować ani podłączać żadnego przewodu między alternatorem a akumulatorem w trakcie jego pracy
  • naprawa i konserwacja oraz montaż i demontaż w pojeździe musi być wykonywana przez fachowców.
  • Moc żarówki kontrolki ładowania powinna być dobrana zgodnie z zaleceniami producenta odpowiednio dla danego modelu pojazdu.
Schemat samowzbudnego alternatora samochodowego

 

 

Wymagania w stosunku do alternatorów:

  • Pokrywanie zapotrzebowania mocy odbiorników elektrycznych w pojeździe
  • Dostarczenie dużej rezerwy mocy do ładowania akumulatorów również przy włączonych stałych odbiornikach
  • Stałe napięcie w pełnym zakresie prędkości obrotowej niezależnie od obciążenia
  • Ładowanie akumulatora już przy prędkości obrotowej biegu jałowego
  • Budowa chroniąca przed czynnikami zewnętrznymi
  • Mała masa
  • Duży zakres prędkości obrotowej
  • Bezobsługowość
  • Wymiary pozwalające na swobodny montaż w komorze silnika
  • Trwałość
  • Niski poziom hałasu
  • Wysoka sprawność ok.60%